Pod morskou chorobou (nauzeou) rozumieme všetky reakcie človeka na pre neho nezvyčajné pohyby, najmä na lodiach, v automobiloch, lietadlách alebo počas letu do kozmu. Morskou chorobou môže byť postihnutý každý, v cca. 90 % prípadov symptómy zmiznú po 2 – 3 dňoch. Nasadenie liekov, hlavne na prevenciu, je medzi expertmi otázne – nielen kvôli sčasti naozaj značným vedľajším účinkom.

Všeobecné informácie

Z medicínskeho pohľadu by sa správne malo hovoriť o kinetózach. Pod kinetózami rozumieme také choroby, ktoré sú vyvolávané pohybom dopravných prostriedkov, napr. automobilov, lodí, lietadiel, vlakov alebo aj kozmických lodí resp. staníc. Pojem morská choroba pôvodne pochádza z reakcií ľudí na pohyb lodí. Preto je morská choroba javom, ktorý je tak starý, ako sama plavba na lodiach.

Existujú námorníci, ktorý neboli morskou chorobu postihnutí nikdy, iní ňou boli bez známej príčiny postihnutí po mnohých rokoch a niektorí sú ňou opätovne postihovaní pri každej novej ceste. Pri jachtároch, ktorí podnikajú dlhšie plavby, sa po niekoľkých dňoch spravidla objavuje privyknutie; riziko opätovného ochorenia na morskú chorobu potom značne klesá. Ale pri neskoršej novej plavbe tento efekt navyknutia spravidla už neexistuje.

Príčiny

Kinetózy sú spôsobované priamočiarymi zrýchleniami ako aj radiálnymi, uhlovými a Coriolisovými zrýchleniami, ktoré predstavujú adekvátny podnet pre orgán rovnováhy v strednom uchu. Pozoruhodné pritom je, že kinetózy sa prejavujú len u ľudí s funkčnými orgánmi rovnováhy v oboch stredných ušiach. Spracovanie a ďalšie vedenie vzruchov zo stredného ucha k mozgovému kmeňu ale aj k mozgovej kôre je u kinetóz narušené. Podstatnú úlohu tiež pravdepodobne zohrávajú psychické vplyvy, ako napr. obavy.

Ťažkosti

Podľa stupňa ťažkostí možno kinetózy rozdeliť do 3 stupňov:

Ľahká forma: bolesti hlavy,únava, strata chuti do jedla,nedostatok popudov

Ťažšia forma: nevoľnosť, často so zvracaním,strata chuti do jedla, zjavná únava,strata popudov

Ťažká forma: subjektívne ťažký pocit choroby, silné zvracanie žalúdočnej šťavy a žlče, pocit odporu voči každej potrave,porucha koordinácie,úplná strata popudov

Medzi jachtármi sú tieto 3 stupne opísané trochu s humorom nasledovne:
1. pri prvom stupni má človek strach, že zomrie
2. pri druhom stupni je človeku jedno, či zomrie
3. pri treťom stupni si človek už nič viac neželá, než konečne zomrieť

Čítať ďalej: Morská choroba, nauzea, kinetózy

 

Dračia slučka je medzi jachtármi snáď najpoužívanejším uzlom. Obvykle sa viaže ako koncové pevné oko, napr. na pripevnenie lana na plachtu. Používa sa samozrejme univerzálne a je častým uzlom pri záchranných prácach.

Najskôr vytvoríme závit na pevnej časti lana. Voľný koniec lana prevlečieme zospodu závitom, potom zospodu okolo pevnej časti lana a nakoniec opäť cez závit zhora smerom dolu. Pokiaľ je dračia slučka príliš voľná a mohla by sa prevrátiť a vykĺznuť, zaistíme voľný koniec lana ešte koncovým uzlom o oko slučky.

námorný uzol  námorný uzol dračia slučka námorný uzol

 

Každý skúsený jachtár vie, čo znamená mať aktuálne informácie o počasí alebo navigačných nebezpečenstvách. Znamená to kľúč k bezpečnému rozhodovaniu o ďalšej plavbe a k šťastnému návratu domov. NAVTEX je informačný systém, ktorý už desiatky rokov slúži práve tomuto účelu.

Sieť vysielačov v pravidelných intervaloch vysiela na nízkych frekvenciách najdôležitejšie informácie o počasí a navigačných nebezpečenstvách stovky kilometrov do mora. Na palube lode tak môžete kdekoľvek zachytiť životne dôležité informácie.

Doteraz, skoro výlučne doména pevnej inštalácie na majiteľskej lodi, teraz je NAVTEX dostupný ako mobilný telefón každému. Malinké prístroje nemeckej výroby sú na jedno nabitie akumulátorov energeticky nezávislé 3-4 dni, sú pripojiteľné k akémukoľvek počítaču a sú vybavené aj presným meračom a záznamníkom atmosferického tlaku. Niektoré modely sú dokonca vybavené displejom, takže sú úplne nezávislé od pripojenia k počítaču (notebooku). Model WIB2B je NAVTEX a barometer pre PC a notebook, model WIB2D – Mini NAVTEX prijímač a barometer. Oba modely si môžete objednať cez náš e-shop.

jachting počasie príslušenstvo navtex loď plachetnica more    jachting počasie príslušenstvo navtex loď plachetnica more jachta

 

Medzinárdný signálny kód je signalizačný kód zložený z písmen a číslic. Umožňuje výmenu dôležitých správ o situácii na iných plavidlách a ich ďalších zámeroch bez ohľadu na materský jazyk komunikujúcich strán. Signály môžu byť vysielané vlajkami, signálnymi lampami, semafórom, Morseovou abecedou, rádiotelegraficky a rádiotelefonicky. Správcom a vydavateľom Medzinárodného signálneho kódu je Medzinárodná námorná organizácia (IMO).

Čítať ďalej: Signálny kód

MAXO s.r.o.
Černyševského 26
851 01 Bratislava
tel: 02 62 522 722
mob: 0917 630 217
 yachting@maxo.sk
MAXO na Facebooku
skype: maxo.yachting maxo.yachting

Slovak Croatian English French German Greek Italian Portuguese Russian Spanish
Template Settings
Select color sample for all parameters
Red Green Blue Gray
Background Color
Text Color
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Scroll to top