Kapitánsky kurz na more
Kapitánsky kurz pre oblasť plavby A, B, C - čo to znamená?
Kapitánske preukazy na more sa podľa oblasti plavby (vzdialenosti od pobrežia) členia na tieto skupiny:
- Kapitánsky preukaz pre oblasť plavby C (pobrežná plavba)
Oprávnenie viesť rekreačné plavidlo na mori s obmedzením do vzdialenosti najviac 12 námorných míľ od pobrežia. - Kapitánsky preukaz pre oblasť plavby B (morská plavba)
Oprávnenie viesť plavidlo s obmedzením do vzdialenosti najviac 200 námorných míľ od pobrežia. - Kapitánsky preukaz pre oblasť plavby A (oceánska plavba)
Oprávnenie viesť rekreačné plavidlo na mori bez obmedzenia.
- Kapitánsky preukaz pre oblasť plavby C (pobrežná plavba)
Ako si spraviť kapitánsky kurz a získať preukaz C?
Pre vydanie kapitánskeho preukazu C (do 12 námorných míľ od pobrežia) musí žiadateľ splniť nasledovné podmienky:
- úspešne vykonať teoretickú skúšku na stupeň C: navigácia, plavebná náuka, námorné právo, meteorológia, zdravoveda a anglický jazyk.
- preukázať plavebnú prax na mori na rekreačnom plavidle poháňanom plachtami najmenej 200 Nm alebo 100 hodín plavby na rekrečnom plavidle poháňanom motorom.
- absolvovať praktický výcvik a skúšku pod vedením inštruktora povereného ministerstvom.
- byť držiteľom obmedzeného osvedčenia rádiotelefonistu - t.j. absolvovať prednášku a skúšku z 3 predmetov.
- priložiť k žiadosti o vydanie preukazu všetky potrebné dokumenty, kolky, fotky,...
V akom poradí musím absolvovať jednotlivé časti kurzu? Čím začať?
Vyhláška nestanovuje poradie, v akom treba absolvovať jednotlivé časti kurzu. Tí, ktorí sa najprv radšej oboznámia s jachtingom na suchu, môžu začať prednáškami a skúškou z teoretickej časti. Niekto uprednostňuje radšej praktickú skúsenosť, až následne teóriu. Nie je žiadny predpísaný ani odporúčaný postup ako na to, záleží to len od Vašich preferencií. Dôležité je však absolvovať všetky potrebné časti kurzu najneskôr do 18 mesiacov od prvej skúšky.
Ako dlho trvá kapitánsky kurz?
- Teoretická časť - prednášky počas predĺženého víkendu - štvrtok poobede, piatok poobede, sobota a nedeľa.
- Praktický výcvik v Chorvátsku - týždeň.
- Alebo ak už máte naplávaných aspoň 200 námorných míľ, stačí praktický výcvik na jazere 1 - 2 dni (viď info o praktickom výcviku)
Cena kapitánskeho kurzu
- Teoretická časť 350 €
V cene: učebná literatúra, odborní lektori, poplatok za skúšku, prenájom miestnosti, nápoje počas celého kurzu a obed počas celodenného programu. - Kurz rádiotelefonistu 75 €
- Praktický výcvik v Chorvátsku od cca 560 € alebo praktický výcvik na jazere (viď info o praktickom výcviku)
- Kolky k vydaniu kapitánskeho preukazu 40 € (kolky stačí priniesť až po skúškach, spolu s ostatnými dokladmi)
- Kolky k vydaniu preukazu rádiotelefonistu 20 € (potrebné priniesť na skúšku na Telekomunikačný úrad)
- Teoretická časť 350 €
Termín kapitánskeho kurzu
I. Kurz pre oblasť plavby C
8.2.-11.2.2018 (skúška 21.2.2018)
19.4.-22.4.2018 (skúška 3.5.2018)
II. Kurz pre oblasť plavby B
1.12.-3.12.2017 (skúška 13.12.2017)
23.3. - 25.3. 2018 (skúška 4.4.2018)
III. Kurz pre oblasť plavby A
19.1.-21.1.2018 (skúška 31.1.2018)
Kde sa koná kapitánsky kurz
Teoretická časť kurzu sa koná na Černyševského 26 v Petržalke na 5. poschodí v priestoroch spoločnosti SCHAUMANN SLOVENSKO s.r.o. Našu kanceláriu nájdete v rovnakej budove na 2. poschodí.
Prihláška na kapitánsky kurz
Vyplnením online prihlášky
alebo osobne v kancelárii MAXO s.r.o. na Černyševského 26 v Petržalke, 2. poschodie.Vyplnenie a odoslanie prihlášky nezaručuje automaticky účasť na vybranom kurze, nakoľko kapacita kurzov je obmedzená. Vašu prihlášku potvrdíme mailom. Podmienkou účasti na kurze je zaplatenie poplatku za kurz. Poplatok za kurz uhraďte pred zahájením kurzu prevodom na bankový účet v Tatrabanke IBAN SK72 1100 0000 0026 2983 3623. Do poznámky pre prijímateľa uveďte svoje meno pre ľahšiu identifikáciu.
Odoslaním prihlášky sa záväzne prihlasujete na kurz na získanie kapitánskeho preukazu vo vybranom termíne.
V prípade neospravedlnenej neúčasti sa kurzový poplatok nevracia. Za ospravedlnenie sú považované len vážna choroba alebo neočakávaná vážna rodinná udalosť.
Darčekový poukaz na kapitánsky kurz
Chcete obdarovať svojho blízkeho a darovať mu poukaz na kapitánsky kurz? Veľmi radi pre vás pripravíme darčekový poukaz so želaním podľa Vašich požiadaviek.
CHCEM SA PRIHLÁSIŤ NA KAPITÁNSKY KURZ
Kapitánsky kurz teória
Čo potrebujem vedieť, keď sa chcem prihlásiť na kapitánsky kurz?
Všetko potrebné sa naučíte počas teoretickej a praktickej časti kurzu. Samozrejme, je to základ, ktorý je potrebné rozširovať praxou. Ak máte záujem o získanie oprávnenia pre oblasť plavby C (pobrežná plavba do 12 námorných míľ), nepotrebujete byť predtým držiteľom žiadneho preukazu ani mať pred kurzom skúsenosti z plavby na mori. Pred prihlásením sa na kurz odporúčame mať aspoň základnú znalosť angličtiny.
Inštruktori na kapitánskom kurze
Kurzy na získanie oprávnenia na vedenie rekreačných plavidiel na mori organizujeme v spolupráci s Námorným úradom MDVaRR SR. Prednášky sú vedené odborníkmi, ktorí majú mnohoročné praktické skúsenosti vo svojom odbore. Praktický výcvik a praktická skúška je pod vedením inštruktora, ktorý je poverený Námorným úradom.
Aká je potrebná literatúra na kapitánsky kurz?
Všetky skriptá a študijné materiály dostanete na kurze. Sú v cene teoretickej časti. V prípade záujmu si môžete vyžiadať literatúru ešte pred prednáškami. Podmienkou je zaslanie prihlášky a úhrada poplatku za kurz. Doplnkovú literatúru nájdete v našom e-shope.
Kapitánske skúšky stupeň C - okruhy otázok Navigácia
- základné druhy navigácie
- zemeguľa, zemepisné súradnice, zápis zemepisnej polohy
- zemský magnetizmus, deklinácia a jej výpočet
- lodný magnetizmus, deviácia a jej určovanie
- deviačná tabuľka a deviačná krivka
- základné jednotky používané v navigácii na meranie vzdialeností, uhlov, rýchlosti, času, hĺbok a výšok
- horizont a obzor
- plavba po loxodróme a ortodróme; základné rozdiely
- druhy navigačných znakov
- charakteristika svetiel navigačných znakov
- medzinárodný systém značenia plavebnej dráhy (IALA)
- druhy kurzov a námerov a ich výpočet
- druhy pozičných línií (z námeru, vzdialenosti, hĺbky, horizontálneho uhla, z nebeského telesa)
- určovanie polohy pomocou pozičných línií
- výpočet teoretickej polohy
- určenie polohy z dvoch a viacerých súčasných námerov, z dvoch presunutých (nesúčasných) námerov, z námeru a hĺbky, z horizontálnych uhlov
- pôsobenie vetra a prúdu na loď (drift, znos)
- plánovanie plavby, príprava máp, publikácií
- lodný denník a jeho vedenie
- základné kartografické projekcie používané v navigácii
- Merkatorova projekcia; informatívne
- gnomonická projekcia; informatívne
- druhy námorných máp (napr. generálne mapy, pobrežné mapy a plány prístavov)
- znaky a skratky používané na mapách * odporúčame pozrieť si web Symboly na nautických mapách
- meranie uhlov, vzdialeností, hĺbok, výšok a prúdov na mapách
- nanášanie kurzov, námerov a polôh z pozičných línií na mape
- magnetický kompas; princíp práce, hlavné časti
- zameriavací kompas
- lodné rýchlomery; druhy, princíp práce, použitie
- ultrazvukové hĺbkomery (echosondy, echoloty. princíp práce, použitie, inštalácia na lodi, ručná sonda (olovnica)
- družicový navigačný systém (GPS), princíp práce, použitie
- súpis svetiel (List of Lights)
- plavebné príručky (Pilot Books)
- navigačné tabuľky; informatívne
- astronomická ročenka (Nautical Almanac)
Kapitánske skúšky stupeň C - okruhy otázok Plavebná náuka
- princíp plavby a jej režimy (výtlačný, polosklz, sklz)
- hlavné parametre plavidla
- stabilita plavidla (priečna, pozdĺžna, smerová, tvarová)
- vplyv laterálu na manévrovanie
- základné názvoslovie častí plavidla, pohonnej jednotky
- základné názvoslovie takeláže, ak ide o plachetnice
- materiály používané na stavbu plavidiel
- tvar trupu a jeho vplyv na manévrovacie schopnosti
- funkcia kormidla, druhy kormidiel
- nadstavba, kokpit, predný a zadný kôš, palubné zábradlie
- vnútorné vybavenie
- zabudovaný motor a jeho inštalácia (všeobecne)
- prívesný motor (všeobecne)
- palivové systémy
- sladkovodné systémy
- stokové systémy
- variče a ich bezpečná inštalácia
- ventilácia motorových a iných uzavretých priestorov
- elektrická inštalácia a akumulátorové batérie
- zážihový motor; princíp činnosti, hlavné časti, výhody a nevýhody
- vznetový motor; princíp činnosti, hlavné časti, výhody a nevýhody
- chladiaci systém
- výfukový systém
- elektrické vybavenie lodného motora
- údržba motora; výmena oleja, prezimovanie motora
- núdzový vypínač motora
- zabránenie znečisťovania mora ropnými látkami
- princíp práce a pôsobenie lodnej vrtule
- vplyv zmyslu otáčania lodnej vrtule na manévrovacie schopnosti
- pôsobenie lodnej vrtule pri plavbe dozadu
- zásady vyväzovania plavidla; funkcia a druhy lán
- priplávanie k nábrežiu; postup, nákres
- odplávanie od nábrežia; postup, nákres
- priplávanie k bóji; postup, nákres
- odplávanie od bóje; postup, nákres
- kotvenie
- výber bezpečného kotviska
- druhy kotiev
- kotvové vrátky, laná a reťaze
- použitie morskej kotvy
- individuálne záchranné prostriedky (záchranné vesty a kruhy)
- kolektívne záchranné prostriedky (záchranné ostrovčeky, záchranné člny)
- použitie pyrotechnických prostriedkov
- použitie záchranných prostriedkov
- použitie protipožiarnych prostriedkov
- príčiny vzniku požiaru na plavidle
- nácvik mimoriadnej situácie "Požiar na palube"; rozdelenie a postup činností
- nácvik mimoriadnej situácie "Človek cez palubu"; rozdelenie a postup činností
- nasadnutie rekreačného plavidla na plytčinu; postup činností pri jeho sťahovaní z plytčiny
- lekáž rekreačného plavidla; postup činností
- vlečenie rekreačného plavidla
- príprava rekreačného plavidla na búrku, zabezpečenie vnútorného vybavenia
- vysielanie núdzových signálov
- druhy lán
- materiály používané na výrobu lán
- kladky a kladkostroje
- lanové navijaky
- základné druhy uzlov
- uväzovanie lán na bitvy a úväzníky
- navíjanie a ukladanie lán
Pre rekreačné plavidlo poháňané plachtami
- funkcia a princíp práce plachty
- sily pôsobiace na plachtu
- základné druhy plachiet (rahnové, šikmé)
- druhy oplachtenia (napr. šalupa, kuter, keč, jola, škuner)
- časti plachty
- takeláž (pevné a pohyblivé lanovie)
- vyťahovanie a spúšťanie plachiet
- trimovanie plachiet
- spôsoby zmenšovania plochy plachiet
- búrkové a havarijné oplachtenie
Kapitánske skúšky stupeň C - okruhy otázok Námorné právo
- rozdelenie vôd morí
- právo na vlajku
- základné medzinárodné zmluvy súvisiace s právom na vlajku
- šíre more
- pobrežné vody
- vnútorné a národné vody
- medzinárodné prielivy a kanály
- bezpečnosť plavby na mori
- základné medzinárodné dohovory (SOLAS, MARPOL, COLREG), informatívne
- záchrana na mori; právne dôsledky požiadania o záchranu
- poskytnutie pomoci
- vlečenie na mori
- základné povinnosti veliteľa rekreačného plavidla
- dokumenty rekreačného plavidla a jeho posádky
- používanie štátnej vlajky a iných vlajok
- Dohovor o medzinárodných pravidlách na zabránenie zrážkam na mori (COLREG)
1. časti "A" až "E"
2. prílohy II a IV
* odporúčame pozrieť si online výučbový program
COLREG - základná príprava na skúšku
COLREG - príprava na skúšku - zostavy - Zákon č. 435/2000 Z. z. o námornej plavbe
- Vyhláška č. 54/2002 MDPT SR o technickej spôsobilosti rekreačného plavidla a odbornej spôsobilosti veliteľa rekreačného plavidla
Kapitánske skúšky stupeň C - okruhy otázok Meteorológia
- zloženie atmosféry
- bilancia žiarenia
- vyžarovanie zemského povrchu a atmosféry
- teplota a tlak vzduchu
- oblačnosť a druhy oblakov
- druhy hydrometeorov
- prúdenie vzduchu
- základné jednotky používané v meteorológii
- tlakomer (aneroid, nastavenie na úroveň hladiny mora)
- teplomer
- vlhkomer
- rozdiely medzi počasím na pevnine a na mori
- systémy cirkulácie vzduchových hmôt
- kondenzácia vodnej pary
- atmosférické zrážky
- búrky
- hmla a dohľadnosť
- lokálne počasie
- vzduchové hmoty
- teplý a studený front
- tlaková výš a tlaková níž
- podružné barické útvary (napr. brázda nízkeho tlaku, výbežok vysokého tlaku)
- barické útvary a vietor
- Beaufortova stupnica sily vetra
- synoptická mapa
- základné značky na synoptických mapách
- informácie zo synoptickej mapy
- predpovede počasia
- technické prostriedky na získavanie predpovedí počasia (napr. rádiové predpovede, systémy Navtex)
Kapitánske skúšky stupeň C - okruhy otázok Zdravoveda
- zástava srdečnej činnosti; príčiny, spôsoby nepriamej masáže srdca
- zástava dýchania; príčiny, spôsoby umelého dýchania
- tepnové a žilové krvácanie
- vnútorné krvácanie; možné príčiny
- šokové stavy; najčastejšie príčiny
- podchladenie; možnosti prežitia v závislosti na časovom faktore
- ošetrovanie rán; druhy zdravotníckeho materiálu
- zlomeniny; druhy zlomenín
- úrazy chrbtice
- popáleniny; klasifikácia popálenín
- úrazy kĺbov; prvá pomoc a ďalšie ošetrovanie
- otras mozgu; príznaky, prvá pomoc a ďalšie ošetrovanie
- prvá pomoc poskytnutá topiacemu sa
- úrazy elektrickým prúdom
- otravy; možné zdroje otráv
- srdcový infarkt; príčiny, príznaky, základná starostlivosť, nutnosť lekárskeho vyšetrenia
- stavy bezvedomia; príčiny, príznaky, prvá pomoc a ďalšia starostlivosť
- akútne brušné príhody; príčiny, príznaky, prvá pomoc a ďalšia starostlivosť
- ľadvinová a žlčníková kolika; príčiny, príznaky, prvá pomoc
- ochorenia dýchacích ciest; zápal pľúc, angína - príznaky, možnosti liečenia
- alergie; príčiny, prevencia, možnosti liečenia
- morská choroba; príčiny, prevencia
- úpal; príčiny, príznaky, prvá pomoc, ďalšia starostlivosť, prevencia
- osobná hygiena
- potraviny a ich uloženie na rekreačnom plavidle
- pitná voda a jej uskladnenie na rekreačnom plavidle
- zásady správnej výživy
- psychohygiena; zásady prevencie vzniku konfliktných situácií medzi členmi posádky
- základné vybavenie príručnej lekárničky; druhy liekov podľa štandardu vyžadovaného v medzinárodnom signálovom kóde
Kapitánske skúšky stupeň C - okruhy otázok Anglický jazyk
I. základná jachtárska terminológia:
- loď
- takeláž
- plachty
- materiály
- navigácia
- rádiové vybavenie
- námorné mapy
- bóje a plavebné znaky
- svetlá, farby
- pobrežná línia, tvar pobrežia, druhy dna
- hmlové signály
- prístavy a prístaviská
- kotviská; kotvenie
- prílivy a odlivy, prílivové prúdy
- pobrežná navigácia
- meteorológia; obloha, dohľadnosť, vietor, more, nepriaznivé počasie
- bezpečnosť na mori
- motor
- palivový systém
- kormidlovanie
- vyväzovanie lode
- Medzinárodný signálový kód
II. Štandardný námorný slovník IMO (IMO Standard Marine Navigational Vocabulary) podľa rezolúcie IMO č. A 380 (X) 1977:
- núdzové, súrne a výstražné správy
- rôzne výrazy
- poloha, kurzy, námery, kurzový uhol
- vzdialenosti, rýchlosť, čísla, čas
- glosár
- výstrahy
- kotvenie
- príchod, státie, odchod
- kurz, ponor
- plavba v plavebnej dráhe
- manévrovanie
- poloha
- rýchlosť
- počasie
- plavebné a búrkové výstrahy
III. Preklad textov plavebných príručiek a publikácií
Kapitánsky kurz praktický výcvik
Ako mám zdokumentovať naplávané míle?
Námornú prax Vám potvrdí kapitán, s ktorým ste plávali. Je potrebné vyplniť tlačivo Prehľad nautickej praxe.
Praktický výcvik v Chorvátsku
Praktický výcvik a skúška spočívajú v absolvovaní niekoľkodňovej, obvykle týždennej plavby. Počas nej si účastníci zopakujú najpodstatnejšiu časť teoretickej prípravy a zároveň si precvičia prípravu lode na vyplávanie, plánovanie plavby, základy navigácie, manévrovanie s loďou pri pohone na motor i na plachty. Prakticky tiež naplávajú potrebných 200 námorných míľ. Niekoľko dní na mori ukáže najmä úplným začiatočníkom dôležitosť získaných teoretických vedomostí, ale najmä v čom spočívajú zásady bezpečnej plavby. Vedenie praktického výcviku a skúšok zverujeme len skúseným a zodpovedným jachtárom. Inštruktor je poverený Námorným úradom SR.
Každý rok v máji už tradične jednu z posádok na našej regate Gentleman Sailing tvoria naši kurzisti. Okrem výcviku a absolvovania praktickej skúšky sa účastníci podujatia stretnú s mnohými skúsenými jachtármi, majú možnosť zoznámiť sa s atmosférou jachtárskeho preteku a zažiť zvýšený adrenalín pri predštartovných manévroch a na cieľovej čiare. Výnimočné je taktiež slávnostné zahájenie regaty a vyhlásenie výsledkov, podporené typickými chorvátskymi gurmánskymi zážitkami.
Pri nazbieraní dostatočného počtu záujemcov je možné dohodnúť individuálne termín a miesto praktického výcviku s inštruktorom v Chorvátsku, prípadne v inej krajine podľa dohody.
Praktický výcvik na Balatone / Neusiedler See
Praktickú skúšku je možné absolvovať aj na Balatone, prípadne na Neziderskom jazere. Výcvik je zameraný najmä na bezpečnosť plavby, manévrovanie s plachetnicou a optimálne nastavovanie plachiet. Vzhľadom na obmedzenú veľkosť vodnej plochy a dobu trvania praktického výcviku nie je možné naplávať počas výcviku 200 námorných míľ, ktoré sú podmienkou pre vydanie preukazu. Naplávané míe je potrebné preukázať potvrdením, ktoré vám podpíše kapitán, s ktorým ste plávali ako člen posádky. Predchádzajúcu námornú prax vám potvrdí kapitán, s ktorým ste sa plavili ako člen posádky.
Cena výcviku: 170 € / osoba
V cene výcviku je zahrnutý prenájom lode, inštruktor, všetka administratíva súvisiaca s výcvikom a praktickou skúškou. V cene kurzu nie je zahrnutá doprava a strava pre účastníkov kurzu.Výcvik začína ráno o 9:00 hod. krátkou teoretickou inštruktážou, ktorá bude pokračovať praktickými nácvikmi na plachetnici.
So sebou si zoberte pitný režim a ľahké občerstvenie, oblečenie vhodné na loď, topánky (ktorých podrážka nezanecháva stopy na palube), plavky (ak by ste sa chceli okúpať), šiltovku, slnečné okuliare a odporúčame Vám zobrať si zopár forintov. V reštauráciách môžete platiť aj eurami, ale kurz je nevýhodnejší ako v zmenárni. Platobné karty neradi akceptujú.
Predpokladaný program výcviku:
6:00 odchod z Bratislavy na Balatón
8:30 príchod do maríny a prevzatie lode
9:00 – 16:00 praktický výcvik
17:00 odovzdanie lode a ukončenie praktickej skúšky
18:00 odchod do BratislavyPoplatok za kurz uhraďte prevodom na bankový účet v Tatrabanke: IBAN SK72 1100 0000 0026 2983 3623. Do poznámky pre prijímateľa uveďte svoje meno pre ľahšiu identifikáciu. Prihláška je záväzná po prijatí potvrdzovacieho emailu a úhrade kurzového poplatku. V prípade neúčasti a storna menej než 3 pracovných dní pred kurzom sa kurzový poplatok nevracia.
Praktický výcvik na Oravskej priehrade
Praktickú skúšku je možné absolvovať aj na Slovensku na Oravskej priehrade na kajutovej plachetnici. Výcvik je zameraný najmä na bezpečnosť plavby, manévrovanie s plachetnicou a optimálne nastavovanie plachiet. Je vedený skúseným jachtárskym inštruktorom. Vzhľadom na obmedzenú veľkosť vodnej plochy a dobu trvania praktického výcviku nie je možné naplávať počas výcviku 200 námorných míľ, ktoré sú podmienkou pre vydanie preukazu. Predchádzajúcu námornú prax vám potvrdí kapitán, s ktorým ste sa plavili ako člen posádky.
Cena výcviku: cca 255 € / osoba
V cene je zahrnutý prenájom lode (vrátane dovozu a odvozu lode, položenia na vodu a vybratia z vody), inštruktor, všetka administratíva súvisiaca s výcvikom a praktickou skúškou, ubytovanie na 2 dni v dvojlôžkových izbách v penzióne OSADA (www.slanica.sk). V cene kurzu nie je zahrnutá strava.
Poplatok za kurz uhraďte prevodom na bankový účet v Tatrabanke: IBAN SK72 1100 0000 0026 2983 3623. Do poznámky pre prijímateľa uveďte svoje meno pre ľahšiu identifikáciu. Prihláška je záväzná po prijatí potvrdzovacieho emailu a úhrade kurzového poplatku. V prípade neúčasti a storna menej než 3 pracovných dní pred kurzom sa kurzový poplatok nevracia.
POZOR! Na jeden kurz môžu ísť maximálne 4 kurzisti, preto odporúčame zaslať prihlášku čo najskôr.
Program výcviku:Prvý deň
• príchod do penziónu (okolo 17 hod.)
• opakovanie teoretických základov plavebnej náuky (18 – 21 hod.)Druhý deň
• 8-hodinový praktický výcvik s obedňajšou prestávkouTretí deň
• praktický výcvik v dopoludňajších hodinách
CHCEM SA PRIHLÁSIŤ NA PRAKTICKÝ VÝCVIK
Kapitánsky preukaz
Doklady potrebné pre vydanie kapitánskeho preukazu pre oblasť C
Pre vydanie preukazu odbornej spôsobilosti veliteľa rekreačného plavidla pre oblasť C / pre preškolenie pre oblasť C pre držiteľov iných druhov preukazov na preukazy vydané ministerstvom je potrebné:
- vyplniť Žiadosť o vydanie preukazu,
- vyplniť tlačivo Prehľad nautickej praxe,
- 2 x fotografia (3 x 3,5 cm),
- kolok v hodnote 40 €,
- lekárske potvrdenie od praktického lekára,
- protokol o teoretickej skúške,
- protokol o vykonaní praktickej skúšky (musí byť potvrdený inštruktorom povereným ministerstvom na vykonávanie praktických skúšok),
- kópia preukazu Obmedzené osvedčenie rádiotelefonistu
Platí kapitánsky preukaz vydaný Námorným úradom SR na celom svete?
Áno, platnosť kapitánskeho preukazu je celosvetová, na rozdiel od preukazov, ktoré môžu občania SR získať na chorvátskom kapitanáte - tieto platia iba v chorvátskych vodách.
Platí kapitánsky preukaz aj pre vnútrozemské vody?
Nie, preukaz vydaný Námorným úradom platí len pre morskú plavbu. Pre plavbu na jazerách a riekach je potrebný preukaz Vodca malého plavidla, ktorý vydáva Štátna plavebná správa.
Je platnosť kapitánskeho preukazu časovo obmedzená?
Nie, platnosť kapitánskeho preukazu nie je časovo obmedzená.
Akú veľkú loď môže viesť držiteľ kapitánskeho preukazu?
Držiteľ preukazu odbornej spôsobilosti veliteľa rekreačného plavidla je oprávnený viesť plachetnicu / motorovú jachtu s dĺžkou do 24 metrov, do 12 osôb na palube.
Kapitánske skúšky Chorvátsko vs. kapitánske skúšky Slovensko
Kapitánske skúšky v Chorvátsku je možné v istých prípadoch absolvovať rýchlejšie a jednoduchšie, než na Slovensku. Na druhej strane je treba povedať, že tomu potom zodpovedajú aj nadobudnuté vedomosti. Treba si uvedomiť, že pri jachtingu je dôležitá predovšetkým bezpečnosť posádky, preto netreba podceňovať teoretickú i praktickú prípravu skôr, než vyplávate na more.Kapitánsky preukaz vydaný Chorvátskym kapitanátom (Voditelj brodice) je platný len v chorvátskych teritoriálnych vodách. Pri prenájme lode v inej krajine je veľká pravdepodobnosť, že tento preukaz nebude uznaný.Kapitánsky preukaz vydaný Námorným úradom SR je platný na celom svete.
Ako vyzerá slovenský a chorvátsky kapitánsky preukaz?
Medzinárodný preukaz odbornej spôsobilosti veliteľa námorného rekreačného plavidla vydaný Námorným úradom SR - vzor.
Kapitánsky preukaz vydávaný Chorvátskym kapitanátom (platný len v Chorvátsku)
Kapitánsky preukaz vydaný Chorvátskym kapitanátom (Voditelj brodice) je platný len v chorvátskych teritoriálnych vodách. Pri prenájme lode v inej krajine je veľká pravdepodobnosť, že tento preukaz nebude uznaný.Kapitánsky preukaz vydaný Námorným úradom SR je platný na celom svete.Aké kapitánske preukazy sú uznávané pri plavbe v Chorvátsku?
Kapitánsky preukaz akceptovaný pri prenájme lode v Chorvátsku (zoznam na stiahnutie).
Rádiotelefonista plavebnej pohyblivej služby
Načo potrebujem preukaz rádiotelefonistu?
K vydaniu kapitánskeho preukazu na more potrebujete aj preukaz rádiotelefonistu (VHF licence). Tento preukaz je vyžadovaný aj chartrovými spoločnosťami pri prenájme lode.
Prednáška, skúška a podmienky získania preukazu rádiotelefonistu
K vydaniu C-čkového preukazu je potrebné byť držiteľom obmedzeného osvedčenia rádiotelefonistu.
Prednáška sa koná v rámci kapitánskeho kurzu C, obvykle poslednú sobotu na Černyševského 26 v Petržalke.Skúška je ústna, z troch predmetov - rádiokomunikačné predpisy, rádiokomunikačná prevádzka a elektrotechnika a rádiotechnika.
Skúška sa koná v stanovenom termíne na Telekomunikačnom úrade na Továrenskej 7 v Bratislave ( pri MHD zastávke Wustenrot - bus 50, 70, 78, 88).
Pre vydanie Preukazu rádiotelefonistu je potrebné:
- vyplniť prihlášku,
- 2 x fotografia (3x3,5 cm) (nezabudnite si so sebou priniesť na skúšku spolu s občianskym preukazom!)
- kolky v hodnote 20 € za vydanie osvedčenia a overenie osobitnej odbornej spôsobilosti
- protokol o vykonanej skúške (druhý list prihlášky). Skúška Obmedzené osvedčenie rádiotelefonistu sa vykonáva pred komisiou TÚ SR.
Cena kurzu a skúšky rádiotelefonista
Poplatok za kurz a skúšku "rádiotelefonista" je 75 €.
K vydaniu osvedčenia sú potrebné kolky v hodnote 20 €.Okruhy otázok na skúške rádiotelefonista plavebnej pohyblivej služby
Rádiokomunikačné predpisy
Identifikačný znak
Medzinárodné volacie značky, ich tvorba a použitie
Vnútroštátne volacie značky, ich tvorba a použitie
Poplachový signál
Používanie falošných identifikačných znakov a signálov
Právomoc veliteľa lode pri palubnej rádiostanici
Rádiokomunikačné služby, ich druhy
Predmet úpravy Zákona č. 351/2011 Z.z. o elektronických komunikáciách
Pojem elektronické komunikácie a telekomunikačné zariadenie
Pojem rádiové vlny a rádiové zariadenie
Elektronické komunikačné siete a ich delenie
Verejná sieť
Zriaďovanie a prevádzkovanie osobitných komunikačných sietí
Vysielacia rádiová stanica
Pôsobnosť orgánov štátnej správy v oblasti elektronických komunikácií
Doklady rádiovej stanice plavebnej pohyblivej služby
Povoľovanie prevádzkovania rádiového zariadenia, pridelenie frekvencií a identifikačných znakov
Telekomunikačné tajomstvo
Ochrana proti rušeniu
Nedovolené prevádzkovanie rádiového zariadenia, správne delikty
Osobitná odborná spôsobilosť
Obmedzené osvedčenie rádiotelefonistu plavebnej pohyblivej služby
Kontrola rádiových staníc plavebnej pohyblivej služby cudzími orgánmiRádiokomunikačná prevádzka
Prednostné poradie správ v plavebnej pohyblivej službe
Účel rádiového zariadenia v pohyblivej službe
Technika vysielania
Volacie a pracovné frekvencie, spôsob volania
Predbežné operácie pred začiatkom vysielania
Volanie a odpoveď na volanie
Postup pri vysielaní na skúšku
Vyslovovanie čísel a času v rádiotelefónii
Hláskovacia tabuľka (slovenská, medzinárodná)
Štandardné slová a frázy
Oprava a opakovanie správ
Overovanie správ a potvrdzovanie správ
Medzinárodné tiesňové a volacie frekvencie
Tiesňový signál, tiesňové volanie, tiesňová správ
Tiesňová korešpondencia, ukončenie tiesňovej korešpondencie
Súrny signál, súrna správa
Bezpečnostný signál, bezpečnostná správaElektrotechnika a rádiotechnika
Rozdiel medzi vodičom, polovodičom a izolantom
Schématické značky základných elektrotechnických obvodových prvkov
Jednotky elektrických veličín
Ohmov zákon
Elektrický výkon, príkon a účinnosť
Zdroje jednosmerného prúdu a ich zapojenie
Údržba olovených a alkalických akumulátorov
Fyziologické účinky elektrického prúdu
Prvá pomoc pri úraze elektrickým prúdom
Rozdelenie rádiových vľn a ich šírenie
Antény, napájače, druhy
Vzťah medzi frekvenciou a dĺžkou vlny
CHCEM SA PRIHLÁSIŤ NA KURZ RÁDIOTELEFONISTA
Kapitánsky preukaz B (morská plavba)
Čo musím spraviť pre to, aby som získal kapitánsky preukaz B?
Pre vydanie kapitánskeho preukazu B (do 200 námorných míľ od pobrežia) musí žiadateľ splniť nasledovné podmienky:
- je držiteľom preukazu skupiny C.
- preukázanie plavebnej praxe na mori najmenej 2000 Nm, z toho najmenej 1000 Nm vo funkcii veliteľa rekreačného plavidla stupeň C.
- úspešné vykonanie teoretickej skúšky na stupeň B: navigácia, plavebná náuka, námorné právo, meteorológia a anglický jazyk.
- je držiteľom obmedzeného osvedčenia rádiotelefonistu.
Doklady potrebné pre vydanie kapitánskeho preukazu pre oblasť B
Pre vydanie kapitánskeho preukazu pre oblasť B je potrebné:
- vyplniť Žiadosť o vydanie preukazu,
- vyplniť tlačivo Prehľad nautickej praxe,
(potrebné je preukázanie plavebnej praxe na mori najmenej 2000 Nm, z toho najmenej 1000 Nm vo funkcii veliteľa rekreačného plavidla stupeň C) - 2 x fotografia (3 x 3,5 cm),
- kolok v hodnote 40,- €,
- lekárske potvrdenie od praktického lekára,
- protokol o teoretickej skúške,
- kópia preukazu Obmedzené osvedčenie rádiotelefonistu,
- kópia preukazu Veliteľa rekreačného plavidla pre oblasť C
Kapitánske skúšky stupeň B - okruhy otázok Navigácia
Okruh skúšobných otázok na stupeň C rozšírený o:
- príčiny vzniku prílivov a odlivov,
- druhy prílivov (denné, poldenné, zmiešané),
- základné parametre prílivov,
- nerovnomernosti prílivov,
- výpočet výšky prílivu v danom čase,
- výpočet času pre požadovanú výšku prílivu,
- priebeh prílivov v oblasti plytčín,
- príčiny vzniku prílivových prúdov,
- určovanie parametrov prílivových prúdov z námornej mapy,
- určovanie parametrov prílivových prúdov z atlasov prílivových prúdov,
- použitie prílivových tabuliek (Tide Tables Vol. 1),
- princíp a použitie elektronických máp,
- použitie súpisov rádiových signálov (Admiralty List of Radio Signals),
- použitie katalógu máp.
Kapitánske skúšky stupeň B - okruhy otázok Plavebná náuka
Okruh skúšobných otázok na stupeň C rozšírený o:
- príprava rekreačného plavidla na búrku,
- prevrátenie rekreačného plavidla,
- zaliatie zadnou vlnou,
- plavba so zadným vetrom (plachetnice),
- driftovanie s plachtami (plachetnice),
- driftovanie bez plachiet (plachetnice),
- použitie morskej kotvy (plachetnice),
- plavba s brzdiacimi lanami (plachetnice),
- poškodenie trupu a núdzové opravy,
- poškodenie takeláže a opravy (plachetnice),
- použitie búrkového oplachtenia (plachetnice),
- zhotovenie núdzového oplachtenia (plachetnice),
- zaliatie kokpitu,
- možnosť zmytia osôb cez palubu,
- používanie bezpečnostných pásov,
- používanie iných bezpečnostných prostriedkov,
- vyhľadávanie a záchrana osôb na mori,
- plavba rekreačných plavidiel s motorovým pohonom v extrémnych poveternostných podmienkach,
- plavbu viactrupových plavidiel v extrémnych poveternostných podmienkach (plachetnice),
- používanie vlajok medzinárodného vlajkového kódu a iných signalizačných prostriedkov.
Kapitánske skúšky stupeň B - okruhy otázok Námorné právo
Okruh skúšobných otázok na stupeň C rozšírený o:
- povinnosti veliteľa rekreačného plavidla,
- zodpovednosť a povinnosti veliteľa rekreačného plavidla pri námornej nehode,
- poistenie zodpovednosti za škody spôsobené prevádzkou rekreačného plavidla,
- poistenie proti plavebným nebezpečenstvám,
- záložné právo a námorné záložné právo,
- zadržanie rekreačného plavidla,
- registráciu rekreačného plavidla,
- spoločnú haváriu.
Kapitánske skúšky stupeň B - okruhy otázok Meteorológia
Okruh skúšobných otázok na stupeň C rozšírený o:
- meteorologické merania a pozorovania,
- merania meteorologickými radarmi a meteorologickými družicami (informatívne),
- meteorologické mapy,
- meteorologické družicové a radarové zábery a ich vyhodnocovanie (informatívne),
- aerologické merania (informatívne),
- merania slnečnej radiácie, vrátane celkového stavu atmosférického ozónu (informatívne),
- dráhy barických útvarov v Európe,
- rozloženie barických útvarov v lete a zime v Európe,
- teplý front,
- studený front,
- fotometeory,
- hurikány, tajfúny, tornáda, vodné smršte,
- analýza prízemnej mapy,
- krátkodobé, strednodobé a dlhodobé predpovede počasia,
- vypracovanie predpovede počasia,
- charakteristické vetry na Jadrane a v Stredozemnom mori,
- počasie na Jadrane a v Stredozemnom mori, predpovede počasia pre tieto oblasti,
- staničný krúžok,
- Beaufortova stupnica sily vetra,
- stupnica viditeľnosti,
- meteorologické prístroje a zariadenia,
- stručný meteorologický slovník.
Kapitánske skúšky stupeň B - okruhy otázok Anglický jazyk
Okruh skúšobných otázok na stupeň C rozšírený o:
- aktívnu znalosť anglických základných jachtárskych termínov a výrazov,
- aktívnu znalosť anglických štandardných námorných výrazov (Standard Marine Navigational Vocabulary),
- schopnosť prekladu textov plavebných príručiek a publikácií.
Kapitánsky kurz A (oceánska plavba)
Čo musím spraviť pre to, aby som získal kapitánsky preukaz A?
Pre vydanie kapitánskeho preukazu A (ocenáska plavba, bez obmedzenia vzdialenosti od pobrežia) musí žiadateľ splniť nasledovné podmienky:
- je držiteľom preukazu B.
- preukázanie plavebnej praxe na mori najmenej 5000 Nm, toho najmenej 3500 Nm vo funkcii veliteľa rekreačného plavidla B.
- úspešné vykonanie teoretickej skúšky pred komisiou určenou alebo uznanou ministerstvom.
- je držiteľom všeobecného osvedčenia rádiotelefonistu.
Kedy je najbližší kurz pre oblasť plavby A?
Kurzy pre oblasť plavby A organizujeme na základe individuálnych konzultácií s uchádzačmi a po odsúhlasení splnenia požiadaviek s MDVaRR SR.
CHCEM SA PRIHLÁSIŤ NA KAPITÁNSKY KURZ
Vodca malého plavidla - kapitánsky kurz na rieky a jazerá
Vodca malého plavidla - kapitánsky preukaz pre vnútrozemské vodné cesty
Medzinárodné oprávnenie pre vedenie malého plavidla na vnútrozemských vodných cestách.
Skupina A:
- odborná spôsobilosť vodcu malého plavidla kategórie A, ktorý vedie malé plavidlo bez vlastného strojového pohonu s hmotnosťou nad 1000 kg vrátane dovoleného zaťaženia a malé plavidlo s vlastným strojovým pohonom s výkonom od 4 kW do 20 kW.
Skupina B:
- odborná spôsobilosť vodcu malého plavidla kategórie B, ktorý vedie malé plavidlo s vlastným pohonom s výkonom nad 20 kW.
Ponúkame kurz pre osoby mladšie ako 18 rokov, ktoré môžu absolvovať štátnu skúšku ak sú členom športového klubu a budú vykonávať športovú činnosť, prípadne plávať v rámci tréningu pod dozorom. Viac informácií po tel. kontakte.
Vodca malého plavidla - teória - termíny
Termíny Vodca malého plavidla, skupina A a B teoretický kurz
- doplníme čoskoro
(Dopravný úrad si vyhradzuje právo na zmenu termínu štátnej skúšky)
Teoretická časť kurzu:
piatok 15:00 – 19:00 hod
sobota 8:30 – 17:00 hod
nedeľa 8:30 – 17:00 hodObsahom teórie je:
- Europske právne predpisy pre plavbu na vnútrozemských vodných cestách CEVNI
- Zákon o vnútrozemskej plavbe Slovenskej republiky 338,
- Bezpečnosť, plavebný zemepis, plavebná náuka, základy meteorológie, stavba lodí, lodné strojne sústavy, výbava plavidla.
- doplníme čoskoro
Vodca malého plavidla - praktický výcvik
Praktická časť kurzu sa koná na Dunaji, na našich plavidlách, v stojatých i tečúcich vodách, po absolvovaní teoretickej časti kurzu. Ako jediná škola dbáme na dokonalú prípravu našich kurzistov a preto plávame na úseku Vlčie hrdlo - Bratislava centrum - Devín, kde každá z týchto lokalít je špecifická pre plavbu svojimi podmienkami. Ako príklad môžme uviesť oblasť plavby Bratislava - Devín, kde je plavebná dráha veľmi členitá a tým patrí medzi najnáročnejšie pre navigáciu na území Slovenska. Taktiež dbáme, aby každý náš kurzista s nami naplával 4,5 hodiny pred absolvovaním štatnej skúšky.
Obsahom praktickej časti je:
- príprava a plánovanie plavby
- kontrola plavidla a výbavy
- vyväzovanie a práca s lanom
- státie, ovládanie, manévrovanie, kotvenie
- záchrana a používanie záchranných prostriedkov
- simulácia mimoriadnych situácií ako je zlyhanie motora v prúde, muž cez palubu, topiace sa plavidlo
- Novinka!!! Nočná navigácia
Vodca malého plavidla - cena
V cene kurzu 239,- dostanete:
- skriptá schválené Dopravným úradom divíziou vnútrozemskej plavby
- školiacich lektorov s vysokou odbornosťou až 25 ročnou praxou
- výukové plavby s kompletnými prevádzkovými nákladmi pre plavidlo
- pristavenie rovnakého plavidla na štátnu skúšku
- gastro-servis
Ďalšie náklady spojené s kurzom:
- poplatok za štátnu skúšku 33 EUR
- vystavenie preukazu 9,50 EUR
- lekársky posudok (individuálne podľa vlastného lekára)
CHCEM SA PRIHLÁSIŤ NA KURZ VODCA MALÉHO PLAVIDLA
Pokiaľ máte akékoľvek otázky alebo potrebujete radu ohľadom kurzu, neváhajte nás kontaktovať mailom na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript. alebo telefonicky na čísle +421 917 630 217
Povedali o nás
Prečo MAXO?
klient na prvom mieste
20 rokov skúseností
stovky spokojných klientov
tisícky lodí z celého sveta
online rezervácia so zľavou
odborní inštruktori na kurzoch
všetko v e-shope skladom
ochotne, priateľsky a profi
MAXO s.r.o.
Černyševského 26
851 01 Bratislava
tel: 02 62 522 722
mob: 0917 630 217
yachting@maxo.sk
MAXO na Facebooku
skype: maxo.yachting
- Hlavná stránka/
- Kurzy
- /Všetko o kapitánskych kurzoch
Nakoľko sa radíme medzi skupinu náročných klientov vkuse sme s Maxom niečo riešili a dolaďovali. Nedali sme im vydýchnuť:-) Zo strany spoločnosti ani raz nedošlo k zaváhaniu a prejavu neprofesionálneho jednania ba práve naopak. Všetko bolo splnené na 100 percent. Koľko krát sme sa u nich zastavili v kancelárii (a nebolo to práve málo) vždy nás privítal veselý personál s úprimnými radami a ochotou ostať chvíľku aj po pracovnej dobe keď som ich … read more
Ja som mal v tomto roku od Maxa dve lode, obidve z Biogradu ale z roznych charterovych spolocnosti.
Ta prva, Bavaria 47 Cruiser od Adriatic Challenge, rocnik 2009, so skladacou celospirovou hlavnou plachtou. Tento charter ma v ponuke cca 7 takychto navlas rovnakych lodi (samozrejme okrem inych) s nazvami alkoholickych miesanych napojov. Ta nasa sa volala Pina Colada. S chartrovou spolocnostou som bol velmi spokojny, urcite patria medzi to najlepsie co som za tych viac ako 15 rokov na jadrane zazil. V kancelarii mali 3 pracovnicky pre administrativu, takze som necakal ani 5 minut. Prevzatie lode (in aj out) bolo korektne a aj s upozornenim na detaily, ktore by nas mohli pocas plavby prekvapit. Ak povedali nejaky termin (o 10 minut, o 30 minut) dodrzali ho. K tomu este dodam, ze v piatok vecer po deaktivacii zlozenej kaucie cez kreditku mi bola tato ciastka pripisana spat na ucet cca 50 minut po opusteni ich kancelarie. Doteraz sa mi nikdy nestalo aby to bolo menej ako … read more
- Priateľstvo
- Profesionálny prístup
- Prozákaznícka orientácia
- Priaznivá cena
- Perfektný kolektív
Ak na more, tak len s MAXOM !!! Držím palec
Vazeni MAXACI, dakujem za dlhodobu pomoc a profi pristup pri organizovani mojich lodnych tripov.
Aj tento posledny bol spickovo zorganizovany a na 100% boli naplnene vsetky moje (aj nadstandardne) priania a potreby.
Poprosim, poslite tento odkaz aj majitelovi lode - nova, super vybavena plachetnicka a mily, ochotny personal.
Drzte sa a uz teraz sa tesim sa na dalsiu spolupracu. ;)
Julo
Keď na loď, tak s Maxom.
Inšpirácie pre plánovanie ciesť boli z literatúry zakúpenej u vás a z besied s jachtármi na ktoré sa vždy teším. Veľa zdaru. Rudo Hurban
Som skipper od roku 2011.
Prajem všetkým peknú sezónu.
Inak my sme mali teraz krásny týždeň, aj pofúkalo, no paráda. A s tou obryňou 54DS sa mi prekvapivo dobre jazdilo, bola to dobrá voľba na poslednú chvíľu. Potom porozprávam.
Jaro
Teším sa!!!
S pozdravom Peter
Odporúčam a pozdravujem celý kolektív
Spolupracujem s touto spoločnosťou už viac rokov vždy k max. spokojnosti.
Tento rok plánujem plavby do Chorvátska, Grécka, Talianska a na Sechelly.
Ďakujem spoločnosti MAXO za možnosť vyjadriť sa na tejto webovej stránke.
Toto síce nie je referencia v pravom slova zmysle. Gratulujem Ti k preplavbe južného Atlantiku. Teším sa na Tvoje prezentácie z plavby.
Peter
Maximálna spokojnosť s MAXOM.
Odporúčam každému a ďakujeme.
Do budúcnosti Vám prajem všetko dobré.
Lode sú môj život a leto na Krku je to, na čo čakám celú zimu. Kotvím tu Bayliner 2855 a Criss Craft Comander31.
MAXO Yachtingu prajem veľa úspechov a elánu v ďalšej činnosti.
S pozdravom skipper Matwejj
Vďaka,
Vlado
Chystám sa aj na Inchebu vstupenky určite potešia. Vďaka.
A ak je treba kapitánsky kurz, tak jedine MAXO.
www.plavidla.sk
Lubo
Dobry napad v case on-line sa vratit k face to face komunikacii na jachtárskych veceroch.
Inak sa ale týždeň veľmi vydaril a MAXO vyšlo vo všetkom maximálne v ústrety. Ďakujem za celú posádku.