Plavba Karibským morom bola relatívne kľudná a po 10 dňoch sme doplávali k Panamským brehom - na súostrovie San Blass. Bolo to akoby ste doplávali na iný svet – kľud, žiadna technika (teda až na pár WiFín). Piesočné ostrovy za koralovou bariérou, palmy, nevtieraví indiáni, zopár turistov pod stanmi alebo v indiánskych chatrčiach ... Nádhera! Európan ani nevie, že také miesto existuje. Škoda! Ale ak budete chcieť, ste vítaní na úvodnú inštruktáž pred plavbou do tej oblasti.

Okrem indiánov Kuna v oblasti San Blas sme počas čakania na náš tranzit kanálu mali možnosť absolvovať celodenný výlet do indiánskej rezervácie Embera. Títo indiánia mali v minulosti ochotu integrovať sa do panamskej spoločnosti. Avšak panamská spoločnosť nedokázali akceptovať jedinú podmienku, ktorú indiáni Embera mali – pohybovať sa a fungovať takmer nahí. Panamská vláda teda prijala riešenie: vyčlenili im pomerne veľké územie v lesnatých oblastiach s riekami, zabezpečili im lekársku starostlivosť a pomáhajú im v riešení vážnejších problémov. Predškolskú a nižšiu školskú výchovu zvládajú sami. Vyššie vzdelanie získavajú v riadnych školách. Indiáni sa živia zo zdrojov pralesa a tým, že sa stali turistickou atrakciou – vyrábajú krásne a hodnotné suveníry a návštevníkov nechajú nahliadnuť do svojho života, samozrejme s obšírnym vysvetlením. Fotografovanie a filmovanie v dedine nie je žiadnym problémom.

Plavba cez Panamský kanál bola kapitolou sama o sebe. World Cruising Club pracoval na organizácii a administratíve presunu 43 rekreačných lodí cez Panamsaký kanál dlho vopred. Všetko muselo byť precízne naplánované. Štandardne sa rekreačné lode „pricapia“ do plavebnej komory kanálu k nejakej väčšej lodi okrem „Panamaxu“, t.j. lodi, ktorá zaberá celú komoru. Komora existujúceho kanálu je široká 33 metrov a dlhá 330 metrov. Naša flotila bola rozdelená do troch várok, z ktorých každá zabrala celú komoru. Lode boli zviazané po 3 vedľa seba, v strede bol zvyčajne katamaran. Na každej lodi bol lodivod Panama kanálu, ktorý riadil činnosť posádky a koordinoval sa s ostatnými loďami v súlodí. Krajné lode boli vpredu a vzadu vybavené 40 metrovými vodiacimi lanami, ktoré po brehu niesli pracovníci Panama kanálu. Teda skupinu 15 lodí v jednej várke sprevádzalo spolu 35 ľudí Panama kanálu.

Ešte treba povedať, že Panamský kanál má na Atlantickej aj Pacifickej strane po tri (3) plavebné komory. Ako som už spomenul, každá z nich je široká 33 metrov, dlhá 330 metrov a výškový rozdiel je tak okolo 12 metrov. Každý si vie spočítať objem vody, ktorý musí do komory natiecť aby sa naplnila. Teda, môžem vám povedať, že keď sa komora plnil, hladina vody stúpala každú sekundu asi 10 centimetrov. To teda bola sila! Voda do komôr sa plní vďaka obrovskému umelému Gatunskému jazeru, ktoré pri stavbe Panamského kanála plnili z dostupných riečnych zdrojov vyše dvoch rokov. O Panamskom kanáli a o procedúre tranzitu Panamského kanálu by sa dalo napísať mnoho stránok. Ak by ste mali záujem, rád zorganizujem špeciálnu prezentáciu s foto a video materiálom.

Moje rozprávanie uzavriem hádam len informáciou, že Civetta II je momentálne na Grenade a čaká ju posledných asi 130 nm kým dopláva zase na Sv. Luciu a dokončí tak plavbu okolo sveta.
Už teraz gratulujeme !!!

Prečo MAXO?

   klient na prvom mieste
    20 rokov skúseností
   stovky spokojných klientov
   tisícky lodí z celého sveta
   online rezervácia so zľavou
   odborní inštruktori na kurzoch
  všetko v e-shope skladom
   ochotne, priateľsky a profi

MAXO s.r.o.
Černyševského 26
851 01 Bratislava
tel: 02 62 522 722
mob: 0917 630 217
yachting@maxo.sk
MAXO na Facebooku
skype: maxo.yachting

Chcete vedieť o aktuálnych novinkách a ponukách?

Template Settings
Select color sample for all parameters
Red Green Blue Gray
Background Color
Text Color
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Scroll to top