Info pre jachtárov
Chystáte sa na dovolenku na lodi a neviete, čo si zobrať so sebou? Premýšľate, ako sa obliecť na jachtu, čo nezabudnúť doma, čo variť a ako sa na lodi správať? Prečítajte si niekoľko praktických tipov, ktoré vám uľahčia balenie a pobyt na lodi. Pripravili sme pre vás tiež dobré rady ako sa na lodi správať, na čo si dať pozor pri preberaní či odovzdávaní lode.
Ako sa zbaliť na loď?
Odporúčané doplnky vhodné na palubu plachetnice:
pracovné nohavice, jachtárske topánky s podrážkou zo surovej gumy, jachtárske rukavice (pracovné), nôž, baterka, gumička alebo šnúrka na okuliare, vodotesné vrece (igelitové)
Taktiež odporúčame nezabudnúť:
cestovné doklady, kapitánsky a VHF preukaz, jachtársku knižku, cestovné poistenie, hotovosť alebo kreditku na kauciu, používané lieky, lieky proti kinetóze, hygienické potreby, opaľovací krém, fotoaparát, resp. video s potrebným príslušenstvom, potrebné akumulátory, adaptéry, nabíjačky (na lodi je 12V a v prístave aj 220 V), obľúbenú hudbu CD (treba overiť možnosť použitia)
Ako sa obliecť na loď?
Už sa neviete dočkať dňa, kedy vyrazíte na more, ale čaká Vás ešte jedna neobľúbená činnosť - balenie? Ak idete na jachtu po prvý raz, alebo sa Vám pravidelne stáva, že niečo doma zabudnete, nechajte sa inšpirovať naším zoznamom.
Oblečenie a doplnky vhodné na palubu plachetnice možno rozdeliť do troch skupín:
Štandardné oblečenie bežné na letné dni pri mori (nosí sa 90% času)
Tričká, šortky, krátke nohavice, trenírky, plavky, oblečenie na spanie, ľahká obuv (šľapky), tenisky (nezanechávajúce tmavé stopy), ľahká bunda / teplejšie tričko, šiltovka (alebo dve), slnečné okuliare, špeciálne oblečenie, potrebné v prípade nepriaznivého počasia.
Špeciálne oblečenie potrebné v prípade nepriaznivého počasia
Nepremokavé oblečenie (bunda s kapucňou, nohavice), vetrovka alebo flanelová bunda, teplá sada oblečenia (nohavice / top), gumená obuv alebo neoprénové topánky, čiapka na uši / čelenka, teplé ponožky.
Spoločenský odev
V marínach a v prístavoch sa pri rôznych príležitostiach konajú slávnostné akcie. V zahraničí býva často zvykom, že večer do baru chodia páni v saku a kravate a dámy vo večerných šatách. Ak si budete brať spoločenský odev, treba brať do úvahy veľmi tesný úložný priestor. Žehlenie je na lodi obtiažne a preto treba brať veci z nekrčivého materiálu.
Spodné oblečenie na loď
Bol som v septembri na Jadrane, samozrejme na lodi. Predpoveď denných a nočných teplôt nebola zrovna letná, tak som schmatol dva balíčky z príjemnej mäkkej tkaniny, o ktorých som vedel, že v nich je nejaké teplejšie spodné oblečenie. A oplatilo sa. Príjemné dlhé spodky a tričko s dlhým rukávom TERMOVEL som najprv používal len po večeroch a v noci, ale zistil som, že je to príjemne nositeľné aj cez deň. Tak som sa v duchu poďakoval Ľubovi Šoltísovi, ktorý ma prádlom TERMOVEL obdaroval asi pred rokom. Aj som na to zabudol. Náhoda však chcela, že som chňapol po tom správnom a zistil som vysokú úžitkovú hodnotu tejto spodnej bielizne. Navyše som zistil, že sa jedná o slovenský výrobok. Doma som ho potom porovnal so starším prádlom Gill. Slovenský výrobok mal vysoko navrch. Asi ho budem nosiť so sebou na všetky plavby.
Fero Lindner
Na čo si dať pozor pri preberaní lode?
Predpokladajme, že ste si loď včas rezervovali, zaplatili a práve ste dorazili do maríny, kde Vás čaká vysnená loď. Našli ste chartrovú spoločnosť a kontaktovali ste jej personál. Tam si skontrolujete chartrovú zmluvu a predložíte všetky potrebné doklady na prípravu lodných dokladov: oprávnenie na vedenie rekreačného plavidla, preukaz rádio-operátora a pasy všetkých členov posádky. Kým bude chartrová spoločnosť pripravovať lodné doklady nastáva zvyčajne ten správny čas na prevzatie lode.
Tejto operácii treba venovať minimálne pol hodinu, lepšie však je až jednu hodinu. Pomôže Vám pri tom tzv. inventory list (check list), podľa ktorého budete postupovať a do ktorého budete zapisovať všetky nezrovnalosti. Pri preberaní lode Vám zvyčajne asistuje pracovník chartrovej spoločnosti, môžete však požiadať o preberanie osamote a potom len konzultovať nezrovnalosti. Nikdy sa nehanbite spýtať sa na fungovanie alebo obsluhu toho alebo iného zariadenia.
- Už z móla je dobré skontrolovať vizuálne stav lodného trupu.
- Skontrolovať palubu a všetko vybavenie na nej, rozviňte plachty skontrolujte pevnú a pohyblivú takeláž, pretočte všetky kladky, stopery (záseky), ...
- Overte stav zábradlia, stĺpikov a fendrov.
- Skontrolujte kotvu, kotvový navijak, spýtajte sa na dĺžku reťaze, či je koniec pevne pripevnený k trupu lode, overte si miesto uloženia a stav rezervnej kotvy.
- Prekontrolujte stav nafukovacieho člna a jeho príslušenstvo.
- Pozrite si stav a postavenie sťažňa a informujte sa o maximálnej výške nad hladinou.
- Odskúšajte chod kormidla v celom rozsahu.
- Skontrolujte, či súhlasí zoznam vybavenia s realitou - viazacie laná, hadica na vodu vrátane koncovky, elektrický kábel na vonkajšie pripojenie k 220V, núdzové kormidlo a spôsob jeho použitia, lodný hák, potreby na upratovanie a pod.
- Preverte funkčnosť núdzového čerpadla elektrického aj ručného.
- Skontrolujte stav oleja v motore, nechajte si ukázať ako sa olej dopĺňa.
- Naštartujte motor a opatrne sa pokúste zaradiť chod vpred a vzad, preverte funkčnosť chladenia a nechajte si ukázať odvzdušňovací ventil, preverte alarm motora.
- Skontrolujte stav paliva (či je nádrž plná) a v priebehu celej plavby nenechajte klesnúť stav paliva pod 1/3 obsahu nádrže.
- Overte si kapacitu batérií, miesto a funkčnosť batériových prepínačov.
- Skontrolujte uzemnenie sťažňa.
- Overte si počet a stav záchranných prostriedkov (záchranné koleso, vesty, pásy, hasiaci prístroj, signálne rakety....).
- Prekontrolujte inventár kuchyne, funkčnosť chladničky a variča (uzatvárací ventil, rezervná fľaša s plynom), funkčnosť vodovodných a elektrických rozvodov, odtokov a čerpadiel.
- Preverte funkčnosť všetkých WC.
- Prezrite si navigačné vybavenie (mapy, piloty, trojuholníky, odpichovátko, kompas, ďalekohľad, manuály k prístrojom, ...)
- Zistite, kedy a na akej frekvencii sú vysielané meteorologické predpovede.
- Ak máte možnosť prekontrolujte stav trupu pod hladinou, vrtuľu, kýl a kormidlo.
- Overte si možnosť zamykania lode.
Ako uložiť veci na lodi?
Po technickom prebraní lode môžete ako kapitán plavidla dať pokyn posádke na nalodenie - naloženie osobných vecí a proviantu. Všetko, čo sa do lode naloží má byť pokiaľ možno uložené na svojom mieste. Pod svojim miestom sa rozumie miesto vhodné na uloženie danej veci. Ako kapitán lode buďte v tejto fáze vždy nápomocný ostatným členom posádky. Nesporne sa Vám to vráti veľmi pozitívne. Uloženie osobných vecí a proviantu nesmie prekážať v dostupnosti k ovládacím a bezpečnostným prostriedkom lode. Úložné miesta v tesnom okolí navigačného stola musia byť pre ostatnú posádku tabu.
Čo je potrebné spraviť pred vyplávaním?
- Vykonajte inštruktáž o zásadách bezpečnosti, správaní sa na lodi, fungovaní plachetnice a základných manévroch s loďou (odplávanie, pristátie, práca s plachtami) - podľa skúseností posádky.
- Skontrolujte, či máte doklady od prenajatej lode a pasy celej posádky (vydajú Vám ich po uhradení poplatku za parkovanie áut v maríne, kúpeľnú taxu a kaucie za loď)!
- Dotankujte pitnú vodu!
- Zistite si aktuálnu predpoveď počasia a podľa nej upresnite plánovanú trasu plavby.
... a šťastnú plavbu !
Na čo treba myslieť počas plavby?
- Každodenne kontrolujte hladinu oleja v motore.
- Stále dodržujte minimálnu zásobu paliva nad 1/3, aby sa motor nezavzdušnil.
- Priebežne kontrolujte, či sa motor chladí (výtok chladiacej vody z výfuku). Pokiaľ nevyteká, motor zastavte a prekontrolujte chladiaci systém (zanesený nasávací otvor, prasknutý ozubené koliesko v čerpadle - impeler). Na poruchu chladenia by vás mal upozorniť i alarm motora.
- Dávajte pozor na laná v prístavoch a marínach. Veľmi ľahko sa namotajú na vrtuľu a len veľmi ťažko sa z vrtule odstraňujú. Môže dôjsť k poškodeniu prevodovky a oprava prístavných zariadení je tiež drahá záležitosť.
- Treba dávať pozor na stav batérie. Chladnička má veľkú spotrebu, preto ju pri jazde na plachty a kotvení bez pripojenia na sieť 220V používajte len v najnutnejšej miere.
- Neustále sledujte hĺbku. Škody spôsobené nasadnutím na dno sú hradené z kaucie.
- Plachty refujte okamžite, ako Vás to po prvýkrát napadne. Inak už môže byť neskoro.
- Plánujte si trasu s dôkladným premyslením a nepreceňujte svoje sily.
- Neprekračujte oblasť plavby, pre ktorú máte oprávnenie.
- Dobu na spiatočnú cestu plánujte minimálne o jeden deň dlhšiu (v prípade neskoršieho návratu sa udeľujú peňažné sankcie). Poveternostné podmienky neospravedlňujú Váš neskorý návrat a preto s nimi treba počítať pri plánovaní trasy.
- Pravidelne sledujte predpoveď počasia.
Ako sa správať na lodi
Loď je starý dopravný prostriedok, avšak pre suchozemca nie je pobyt na lodi prirodzený. Na mori preto platia úplne iné pravidlá správania, dosť odlišné od pravidiel na súši. Dôležité sú najmä:
Tolerancia voči ostatným na palube
Obmedzený priestor na lodi vytvára špecifické prostredie. Vyššia pravdepodobnosť neštandardných reakcií členov posádky. Nutnosť ohľaduplného správania sa voči ostatným.
Šetrenie s vodou, plynom a elektrickou energiou
Nikdy nevieme, či sa naša plavba nepretiahne nad plánovaný časový rozsah, a či nám nebude chýbať pitná voda alebo elektrická energia na prevádzku pozičných svetiel alebo vysielačky.
Udržiavanie poriadku a čistoty
Každý neporiadok môže v kritickej situácii spôsobiť problémy. Pred vyplávaním treba všetko uložiť na svoje miesto.
Bezpečnosť na prvom mieste
Morské prostredie (vlnenie mora, vodná triešť, dážď, vietor) vytvára nebezpečné situácie. . Členitosť a klzkosť paluby môže prispieť veľmi ľahko k vzniku poranenia. Všetky aktivity majúce vplyv na bezpečnosť posádky a lode je potrebné konzultovať s kapitánom.
Kapitán
Kapitán je na lodi len jeden. Kapitán zodpovedá za bezpečnosť plavby a posádky. Jeho príkazy treba plniť bezodkladne, presne a úplne. Kapitán môže poveriť vedením plavidla inú osobu, ktorá je za plavbu počas vedenia plavby zodpovedná.
MOB - "muž cez palubu"
Pád člena posádky do mora je extrémne vážna krízová situácia. Striktne treba dodržiavať nasledovné pravidlá: Ten kto padá z paluby do vody kričí "o dušu". Ten kto vidí padajúceho kričí "o dušu" tiež a nespúšťa oči z človeka vo vode. Ďalší najbližší člen posádky hodí do vody záchranný prostriedok (podkovu, koleso, ...). Posádka zaháji manéver návratu lode k človeku vo vode a vyloví ho.
Vrátenie lode - check out
Vo svojom záujme, ale aj v záujme bezpečnosti celej posádky treba dodržiavať počas celej plavby na lodi poriadok. Škody vzniknuté Vašou nedbalosťou, alebo nepozornosťou na lodi budú uhradené z Vašej kaucie.
Loď vracajte čistú s plne natankovanou palivovou nádržou. Je potrebné nahlásiť všetky poškodenia a nedostatky lode.
Vyhľadávač lodí
Vyberte si svoju plavbu
v najlepšom vyhľadávači lodí
Pri online rezervácii lode
uveďte kód MAXO2019
Prenájom lodí
- Sea Help
- Prenájom lodí
- Info pre jachtárov
Povedali o nás
Nákup na jachtu
Plánujete si prenajať jachtu v Chorvátsku? Nestihli ste nakúpiť všetko potrebné na dovolenku na lodi? Môžete to spraviť práve tu a teraz. Vyberte si z viac ako 10 000 produktov v online katalógu a všetko, čo si teraz objednáte, na vás bude čakať na palube vašej prenajatej jachty, keď prídete! Nemrhajte vzácny dovolenkový čas nakupovaním. Nakúpte cez internet vopred a na dovolenke si už len užívajte. Dodanie je bezplatné pre všetky objednávky nad 100 €.
Keď na loď, tak s Maxom.
Maximálna spokojnosť s MAXOM.
Odporúčam každému a ďakujeme.
Odporúčam a pozdravujem celý kolektív
www.plavidla.sk
Lubo
Do budúcnosti Vám prajem všetko dobré.
Spolupracujem s touto spoločnosťou už viac rokov vždy k max. spokojnosti.
Tento rok plánujem plavby do Chorvátska, Grécka, Talianska a na Sechelly.
Ďakujem spoločnosti MAXO za možnosť vyjadriť sa na tejto webovej stránke.
Dobry napad v case on-line sa vratit k face to face komunikacii na jachtárskych veceroch.
Nakoľko sa radíme medzi skupinu náročných klientov vkuse sme s Maxom niečo riešili a dolaďovali. Nedali sme im vydýchnuť:-) Zo strany spoločnosti ani raz nedošlo k zaváhaniu a prejavu neprofesionálneho jednania ba práve naopak. Všetko bolo splnené na 100 percent. Koľko krát sme sa u nich zastavili v kancelárii (a nebolo to práve málo) vždy nás privítal veselý personál s úprimnými radami a ochotou ostať chvíľku aj po pracovnej dobe keď som ich … read more
Teším sa!!!
A ak je treba kapitánsky kurz, tak jedine MAXO.
S pozdravom Peter
Prajem všetkým peknú sezónu.
MAXO Yachtingu prajem veľa úspechov a elánu v ďalšej činnosti.
Chystám sa aj na Inchebu vstupenky určite potešia. Vďaka.
Vďaka,
Vlado
Vazeni MAXACI, dakujem za dlhodobu pomoc a profi pristup pri organizovani mojich lodnych tripov.
Aj tento posledny bol spickovo zorganizovany a na 100% boli naplnene vsetky moje (aj nadstandardne) priania a potreby.
Poprosim, poslite tento odkaz aj majitelovi lode - nova, super vybavena plachetnicka a mily, ochotny personal.
Drzte sa a uz teraz sa tesim sa na dalsiu spolupracu. ;)
Julo
Lode sú môj život a leto na Krku je to, na čo čakám celú zimu. Kotvím tu Bayliner 2855 a Criss Craft Comander31.
Inšpirácie pre plánovanie ciesť boli z literatúry zakúpenej u vás a z besied s jachtármi na ktoré sa vždy teším. Veľa zdaru. Rudo Hurban
Som skipper od roku 2011.
Toto síce nie je referencia v pravom slova zmysle. Gratulujem Ti k preplavbe južného Atlantiku. Teším sa na Tvoje prezentácie z plavby.
Peter
Ja som mal v tomto roku od Maxa dve lode, obidve z Biogradu ale z roznych charterovych spolocnosti.
Ta prva, Bavaria 47 Cruiser od Adriatic Challenge, rocnik 2009, so skladacou celospirovou hlavnou plachtou. Tento charter ma v ponuke cca 7 takychto navlas rovnakych lodi (samozrejme okrem inych) s nazvami alkoholickych miesanych napojov. Ta nasa sa volala Pina Colada. S chartrovou spolocnostou som bol velmi spokojny, urcite patria medzi to najlepsie co som za tych viac ako 15 rokov na jadrane zazil. V kancelarii mali 3 pracovnicky pre administrativu, takze som necakal ani 5 minut. Prevzatie lode (in aj out) bolo korektne a aj s upozornenim na detaily, ktore by nas mohli pocas plavby prekvapit. Ak povedali nejaky termin (o 10 minut, o 30 minut) dodrzali ho. K tomu este dodam, ze v piatok vecer po deaktivacii zlozenej kaucie cez kreditku mi bola tato ciastka pripisana spat na ucet cca 50 minut po opusteni ich kancelarie. Doteraz sa mi nikdy nestalo aby to bolo menej ako … read more
Inak my sme mali teraz krásny týždeň, aj pofúkalo, no paráda. A s tou obryňou 54DS sa mi prekvapivo dobre jazdilo, bola to dobrá voľba na poslednú chvíľu. Potom porozprávam.
Jaro
Inak sa ale týždeň veľmi vydaril a MAXO vyšlo vo všetkom maximálne v ústrety. Ďakujem za celú posádku.
- Priateľstvo
- Profesionálny prístup
- Prozákaznícka orientácia
- Priaznivá cena
- Perfektný kolektív
Ak na more, tak len s MAXOM !!! Držím palec
S pozdravom skipper Matwejj